Deze leesautobiografie gaat over hoe ik ben geëvolueerd in
literatuur. Je kan lezen hoe het er in mijn kinderjaren aan toe ging tot nu. Op
de pagina links hiervan lees je mijn leesprofiel , hierover kan je op het einde
van deze tekst ook iets lezen.
Veel leesplezier!
Mijn leesevolutie
Mijn papa die mij verhaaltjes voorleest voor het slapengaan,
zo herinner ik me mijn kindertijd. Vanaf dat ik zelf kon lezen, heb ik wel af
en toe een boek gelezen als dat moest voor school of van mijn ouders. Als ik
mij verveelde ging ik nu niet spontaan naar een boek grijpen. ‘Abela het meisje
dat leeuwen zag’ van Berlie Doherty is mij zeker bijgebleven. Het was een van
de eerste serieuze boeken dat ik heb gelezen, we moesten namelijk voor
Nederlands een boek lezen. ‘Abela’ is al meteen een non-fictie boek en daar ben
ik dan ook in verder gegaan. Telkens als ik een boek las uit mezelf of er één
moest lezen voor school koos ik voor een waargebeurd verhaal. Het zijn verhalen waar ik mij het meeste kan inleven.
Rond mijn 12-13 jaar ben ik eens begonnen met andere boeken
te lezen, fictie boeken dus. Ik ben onder andere beginnen lezen in de boeken
van ‘4 vriendinnen 1 spijkerbroek’ van Ann Brashares, maar dat was van korte
duur. Het eerste boek dat ik echt met plezier heb uitgelezen was een non-fictie
boek over 9/11, ‘September 11th de sprong dat geen sprong was’ van Bavo Dhooge.
Later heb ik voor een opdracht op school een boek van Dirk Bracke gelezen en dat lag me
wel. Ik heb meerdere boeken van Dirk Bracke gelezen, ook wel uit mezelf, zoals ‘Zij
en Haar’ , ‘Het uur nul’ , ‘Over tijd’ en ‘Rollercoaster’. Die boeken vond ik
wel interessant, ik kon me er goed in inleven. De boeken die ik las waren
meestal wel boeken die romantische, non-fictie waren of over de Tweede Wereld Oorlog gingen.
Boeken lezen voor mij is nooit gemakkelijk, ik kan me daar
moeilijk op concentreren. Het vergt veel energie en fantasie, ik heb het daar
wat moeilijk mee. Ik zal dan ook veel
sneller naar de film i.p.v. het boek grijpen. Op dit moment lees ik toch minder
dan vroeger, omdat ik daar gewoon simpelweg minder tijd voor heb. Ik zie boeken
lezen dan ook niet rechtsreeks als een ontspanning maar meer als een
inspanning. Om te ontspannen zal ik eerder naar muziek luisteren, repeteren,
muziek spelen,…
Mijn houding tegenover literatuur
Als ik zou moeten kiezen tussen literatuur of film, is de
keuze voor mij snel gemaakt. Film! Zoals ik al zei zie ik boeken niet als ontspanning
maar als een inspanning, en dat is bij film totaal anders. Wat ik allemaal lees
op een dag is eigenlijk best veel. Je leest ’s ochtends de krant. Op school moet je ook nog een heleboel lezen voor verschillende vakken Nederlands,
geschiedenis, wiskunde (vraagstukken bv.) , Frans, Engels, esthetica,... Maar
dan nog boeken lezen ’s avonds dat is mij dan toch wat te veel.
Dit jaar en de volgende jaren zal ik een beetje mijn weg
moeten zoeken in de volwassen boeken. Ik
ondervind dat de boeken die we nu moeten lezen toch wel moeilijker zijn.
De inhoud is volwassener uiteraard en het taalgebruik is dat ook.
Terugkoppeling aan test leesprofiel
Ik ben het eigenlijk bijna volledig eens met het leesprofiel dat ik kreeg. Het beschrijft zeer goed hoe ik denk over boeken. Bijvoorbeeld :“Een roman moet voor jou in de eerste plaats een goed
verhaal zijn met veel gebeurtenissen en een duidelijke structuur” structuur is
voor mij heel belangrijk. Als er ergens geen structuur in zit slaagt mijn hoofd
op hol. Boeken waar ik teveel over moet nadenken, leg ik inderdaad snel aan de
kant. Advies vraag ik ook wel aan vriendinnen die wel boeken lezen, als ik
bijvoorbeeld een boek moet kiezen of een opdracht erover moet maken. Mijn
mening over iets schrijven is voor mij niet echt een probleem, zoals het
leesprofiel dus zegt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten